České dráhy, narodowy czeski przewoźnik kolejowy, kolejny raz oferuje wakacyjny bilet sieciowy, umożliwiający podróżowanie swoimi pociągami bez ograniczeń przez okres tygodnia lub dwóch tygodni, w zależności od wariantu. Cena jest bardzo atrakcyjna, choć z roku na rok przybywa w Czechach relacji obsługiwanych przez innych przewoźników, którzy nie honorują tego biletu.
Od wielu lat České dráhy, narodowy czeski przewoźnik kolejowy, oferują wakacyjny bilet sieciowy Jízdenka na léto, czyli w dosłownym tłumaczeniu po prostu bilet na lato. Występuje on w dwóch wariantach – tygodniowym oraz dwutygodniowym. Każdorazowo jest to jednocześnie bilet imienny. W ramach oferty przez określony czas możliwe jest podróżowanie bez ograniczeń w 2. klasie wszystkimi pociągami uruchamianymi przez ČD, przy czym można podróżować także 1. klasą, uiszczając dopłatą. W przypadku połączeń z obowiązkową rezerwacją miejsc, np. kategorii SC Pendolino, należy wprawdzie dokupić miejscówkę, jednak trzeba podkreślić, że w ramach oferty nie przewidziano jakichkolwiek innych ograniczeń, czy wyjątków. Ceny tych biletów pozostają bardzo atrakcyjne.
W wariancie tygodniowym zapłacimy za bilet 1390 CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 239 zł. Z kolei w przypadku biletu dwutygodniowego cena wyniesie ok. 342 zł, czyli mniej więcej tyle, ile kosztuje przejazd Pendolino w Polsce z Warszawy do Krakowa lub Trójmiasta i z powrotem… Na jeszcze bardziej atrakcyjne ceny będą mogli liczyć posiadacze InKarty – odpowiednio 1190 CZK (ok. 205 zł) oraz 1690 CZK (ok. 291 zł). Co istotne, Jízdenka na léto uwzględnia również obowiązującą w Czechach ulgę ustawową w wysokości 50% dla dzieci, studentów i seniorów. W przypadku studentów z zagranicy honorowane są karty ISIC, które można w Polsce obecnie nabyć za 35 zł. Tygodniowe podróżowanie pociągami ČD kosztowałoby zatem polskiego studenta ok. 155 zł.
Jízdenka na léto w ostatnich latach straciła jednak wyraźnie na atrakcyjności. Nie chodzi tu o wprowadzone w ostatnich latach podwyżki, a tak naprawdę urealnienie cen biletów, spowodowane bezprecedensową inflacją w większości państw członkowskich Unii Europejskiej, która na początku dekady dotknęła w szczególności Czechy. Głównym powodem, dla którego można mówić o dużo mniejszej atrakcyjności rzeczonej oferty niż miało to miejsce w przeszłości, jest fakt, że wraz z postępującą liberalizacją rynku coraz więcej dotowanych połączeń kolejowych w Czechach, zarówno dalekobieżnych, jak również regionalnych i aglomeracyjnych, obsługują prywatni przewoźnicy, którzy jej nie honorują – Arriva, GW Train Regio, Leo Express, czy RegioJet.
Dodajmy, że z oferty będzie można korzystać tylko przez 2 miesiące – od 1 lipca do 31 sierpnia. Dlatego jeżeli dany klient zakupi bilet mniej niż tydzień przed końcem sierpnia, okres jego ważności będzie odpowiednio krótszy niż 7 dni. – Jízdenka na léto to każdego roku jeden z naszych najbardziej udanych produktów, cieszy się ogromną popularnością wśród pasażerów. Umożliwia podróżowania pociągiem po całym kraju w atrakcyjnej cenie, bez konieczności rozważania liczby przesiadek w ciągu dnia, czy też dystansu podróży – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD odpowiedzialny za przewozy pasażerskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.